Ta i bruk de nye kontraktene for kjøp av byggevarer

Publisert

Foto: Bildekred: Tina Sletbak-Akerø

Etter mer en 2 års komitearbeid i Standard Norge, er endelig de nye kontraktene for kjøp av byggevarer lansert. Resultatet er gode og balanserte kontrakter som vil fremme god handelsskikk i næringen, sier Jøns Sjøgren adm direktør i Byggevareindustrien. Nå gjenstår det at alle aktører som kjøper og selger byggevarer setter seg inn i disse og legger de til grunn ved neste avtaleinngåelse. 

Standardene ble lansert på et frokostmøte i12. september der det var bred representasjon fra aktører i verdikjeden.

NS 8411 og NS 8412, som erstatter NS 8409, regulerer kjøp av hyllevarer og tilvirkede produkter. De nye standardene har flere detaljer enn tidligere og gir tydeligere rammer for kjøp, tilvirkning, montering betaling og overtakelse. NS 8411 bygger på kjøpsloven, mens NS 8412 også baserer seg på entrepriserettslige prinsipper.

Standardene innfører regler for fasen før kontrakten inngås, samt nye mekanismer som "hardship"-regelen, som gir mulighet for vederlagsjustering ved uforutsette forhold. Det er også inkludert detaljerte tvisteløsningsregler, som mekling og bruk av eksterne eksperter, for å gjøre konflikthåndtering mer effektiv og kostnadseffektiv.

Byggevareindustrien vil informere nærmere om disse kontraktene til våre medlemmmer på medlemsmøte 21.november og vil også arrangere kurs utover høsten og vinteren.

Til informasjon har Standard Norge allerede satt opp generelt kurs.

Meld deg på kurs hos Standard Norge 

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: